Valikko Sulje

Ihmistieteilijä IT-yrityksessä

”Solutossa on aina ollut yhtenä toiminnan kulmakivenä olla erinomainen työpaikka. Aloittaessani kolmisen vuotta sitten hr-vastaavan pestissä, tältä pohjalta oli hyvä lähteä kehittämään Soluton henkilöstöpalveluita entistä paremmiksi.” Näin kertoo Sanna Ylivainio, Soluton hr- ja markkinointivastaava.

Soluto on työpaikka, missä henkilöstölle halutaan tarjota tilaisuuksia kokeilla osaamistaan myös uusilla alueilla. ”Olen ammatiltani psykologi ja tehnyt tätä ennen pitkän uran lapsiperheiden parissa. Rakastin sitä työtä, mutta koin, että halusin kokeilla taitojani myös täysin muissa tehtävissä. Psykologina minusta tuntui helpoimmalta aloittaa hr-tehtävistä. Olen kuitenkin aina ollut myös innokas kirjoittaja ja siksi ajan kuluessa markkinointi alkoi vetämään minua puoleensa”, Sanna kertoo urastaan Solutolla. ”Tuntui silti aika hurjalta ottaa näin isoa vastuuta markkinoinnista, koska en ole millään tapaa tekninen henkilö. Osaamiseni IT-asioissa ei missään nimessä ollut kovinkaan korkealla tasolla, kun aloin kokeilla ensimmäisten juttujen kirjoittamista kotisivuillemme.”

Onneksi Solutossa saa apua toisilta, ihan kaikenlaisiin asioihin. ”Olen kysellyt todella paljon. Välillä tuntuu, että kysyn ihan hölmöjä asioita, mutta se on ollut ainoa tapa oppia näitä IT-alan käsitteitä ja vaikkapa sitä, miten lähiverkko rakentuu. Ja meillä on onneksi niin mahtavaa porukkaa, että he ovat minulle kärsivällisesti vastanneet. Vielä sen toisenkin kerran, kun ei ensimmäisellä kerralla ihan mennyt perille”, Sanna naurahtaa. ”Pikkuhiljaa minulla alkoi elää mielessä idea, että pitäisikö minun kirjoittaa näitä kysymyksiäni ja niihin saamiani vastauksiani myös asiakkaidemme hyödyksi.” Näin syntyi ajatus Tietotekniikkanoviisi-blogijuttusarjasta, missä IT-ympäristöjen saloja pyritään selkeyttämään ”ihan perussuomenkielelle”.

”Jokaisella alallahan on erikoissanastonsa ja puhetapansa. Niin myös IT-alalla. Mutta aika isolla osalla asiakkaistamme on ihan muut mielenkiinnonkohteet kuin IT-ala ja sen käsitteet. Ja silti heidän pitäisi pystyä hankkimaan yritykselleen toimivat ja juuri heille sopivat laitteet, ohjelmistot ja palvelimet. Vaikka ei ymmärtäisi kunnolla, mitä on hankkimassa. Huomasin, että otin omaksi missiokseni, että me yritämme kertoa palveluistamme niin, että jokainen asiakkaamme ymmärtäisi niistä mahdollisimman paljon.”

”Koen, että markkinointi voi olla auttamistyötä. On kaikkien etu, että asiakas saa mahdollisimman paljon tietoa ostamastaan palvelusta etukäteen, jotta voi valita itselleen parhaan vaihtoehdon. Jos meidän markkinointisisältömme auttoivat asiakasta ymmärtämään IT-asioita paremmin, koen meidän onnistuneen.”

Vaikka markkinointi viekin tällä hetkellä leijonanosan Sannan työpäivistä, myös henkilöstöasiat ovat lähellä hänen sydäntään. ”Toisena missionani on se, että meidän työntekijöillä olisi mahdollisimman hyvä olla töissä. Vaikka kaikenlaiset henkilöstötapahtumat ja -palvelut ovatkin tärkeitä, työhyvinvointi rakennetaan kuitenkin joka päivä työpaikalla. Siinä, millaista on olla työkavereiden kanssa, miten töitä tehdään yhdessä, että johtaminen on toimivaa ja kannustavaa. Lisäksi pidän todella tärkeänä, että työntekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä ja että he kokevat tulevansa kuulluiksi itselleen tärkeissä asioissa.”

Lisäksi on tärkeää, että työpaikka on työntekijöidensä näköinen. ”Meillä on ihan oma työpaikkakulttuuri. ”Solutolaisuus” on jo ihan oma käsitteensä. Itse näen ”solutolaisuuden” auttamishaluna, rentona meininkinä, yhdessä asioiden hoitamisena. Ja yhtenä tärkeimpänä solutolaisuuden ilmentymänä näen sen, että jokainen saa olla oma itsensä ja tulee hyväksytyksi. Minäkin ihan turhaan alkuun jännitin, että miten minut, ”tietotekniikkanoviisi”, otetaan vastaan. Hyvin ottivat.”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *